Späť

Jogový dych a relaxácia

V kolobehu bežných starosti, práce, domácich povinnosti často zabúdame na relax. Jednou zo základných zložiek psychohygieny a zdravia je aj relax. Relax pre niekoho je šport, pre iného kresba. Dnes Vám odporúčam relaxačné krátke jogové dýchanie od inštruktorky jogy PaedDr. Štipanitzovej Romanky:

Jogový dych a relaxácia

Máte za sebou namáhavý deň? Vybavovačky, porady, nezhody, hádky...? Či len ďalší, klasický, hektický deň na vás čaká? ...a zrazu vám ide "prasknúť hlava?" Moja cenná rada, ako rýchlo všetko môžme zmeniť a začať sa usmievať.

Žiadny elixír, tabletky či podporné látky nečakajte. Vedomá relaxácia a plný jogový dych sú tým tajným a najcennejším pomocníkom.

Relaxáciu je najlepšie vykonávať v ľahu na chrbte( v jogovej terminológii, pozícia Šavasána.) Ľahnite si na podložku alebo posteľ a zatvorte si oči. Pohodlne si ľahnite, ruky si položte voľne vedľa tela sa dlane vytočte nahor. Dýchajte prirodzene a vnímajte, ako leží vaše telo na podložke. Zhlboka sa nadýchnite nosom a vydýchnite ústami. Uvoľníte celé telo.

Teraz si telo zrovnáte- axiálny ťah. Chodidlá flexujete, akoby sme sa opierali o stenu, ktorá je pred vami a chodidlami sa o ňu opierate. Podsadíte kostrč, aby sa celá drieková časť chrbta prilepila do podložky. Nevytvárate priestor medzi chrbtom a podložkou, neprehýbate sa v chrbte! Aktivujte svaly panvového dna. Svaly panvového dna sú medzi zvieračom a pohlavnými orgánmi. Vtiahnite svaly panvového dna, akoby ste chceli nabrať vodu alebo vzduch. Vtiahnete svaly panvového dna, aby vám neunikala energia z tela von. Pomaly si zatvoríte ústa a začnete dýchať iba nosom. Hlboký nádych nosom a hlboký výdych nosom. Každý nádych je rovnako dlhý ako výdych. Nezadržiavate dych, plynulo prechádzate z fáze nádychu do fáze výdychu. Vnímate plný jogový dych. Mierne podsadíte bradu,(brada smeruje k hrudnej jamke) a ťaháte sa za temenom hlavy. Zrovnané telo, panvové dno aktívne a jogový dych. Vnímate ako vaše telo leží na podložke. Každý nádych plynie od spodného brucha, cez centrum tela, hrudník až po kľúčne kosti a naspäť výdych. Vnímate, ako dych prúdi vašim telom. Zapojíte každú jednu bunku vášho tela, aby dýchala. Rozdýchate celé telo a rozprúdite energiu vo vašom tele. Každým nádychom svalstvo posilníte a každým výdychom svaly uvoľníte a natiahnete. Dýchanie je veľmi dôležité. Sústredíte sa na každý nádych a výdych a pozorujete pohyby svojho tela. Pri nádychu sa hrudník rozpína do strán( pozor nedvíhate ramená k ušiam nahor) a pri výdychu naspäť. Vedomou relaxáciou a plným jogovým dýchaním upokojíte svoje telo. Napätie vo vašom tele, tenznosť, pnutie či tlak. Uvoľníte telo a upokojíte. Zodvihnete kútiky na ústach nahor a s úsmevom na perách si predstavíte niečo príjemné, čo máte radi. Načerpáte pozitívnu energiu a predstavíte si to, čo vám naposledy urobilo radosť a vyčarilo úsmev na tvári.

Tip:
Môžete si relaxáciu spríjemniť relaxačnou hudbou alebo si môžete na konci relaxácie povedať vaše obľúbené motto, citát, afirmáciu. ( v jogovej terminológii- sankalpa)

Relaxáciu stačí vykonávať 10 minút. Je na vás ako dlho dokážete,, iba ležať a dýchať". Na začiatku dňa, vás nabudí do celého dňa a relaxácia na konci dňa vás zase zrelaxuje a príjemne upokojí.
Je len na vás, kedy si túto chvíľu pohody doprajete. Skúste aj ráno aj večer a výsledky sa dostavia čoskoro v podobe pokoja, kľudu a úsmevu na tvári.

NAMASTE ☯, vaša Romi

 

Pokiaľ však nedokážete upokojiť dych a myseľ. 

Nepríjemné pocity, myšlienky vás stále prenasledujú,

pomôžú terapie, konzultácie a niekedy koučing. 

Prihlásenie

Táto stránka používa cookies. Viac info