Supervízia v mediácii
Mediácia je alternatívnym prostriedkom riešenia konfliktov, mediátor sa snaží dosiahnuť priateľskú dohodu medzi stranami bez potreby súdneho sporu. Mediátori fungujú ako neutrálne tretie strany a uľahčujú komunikáciu medzi mediovanými stranami, čím im pomáhajú dosiahnuť riešenie, ktoré vyhovuje ich potrebám. Supervízia sa vzťahuje na proces podpory práce mediátorov s cieľom zabezpečiť, aby dodržiavali etické a profesionálne normy a poskytovali vysokokvalitné služby. Mediátor je preto často katalyzátor problémov mediovaných strán. Tento blogový príspevok sa zaoberá nutnosťou supervízie v mediácii, prekonávanie bežných výziev pri mediačnej činnosti a dôležitosť neustáleho učenia sa a rozvoja v tejto oblasti. Vzdelávanie je zabezpečené pravidelným školením v stanovených témach, ktoré je zo zákona povinné. Avšak nezachytáva dennodennú prax a nutnosť rozobrať konkrétne problematiky v mediácii.
Pochopenie úlohy mediátora
Mediátor zohráva zásadnú úlohu pri
riešení konfliktov medzi stranami poskytovaním nezaujatej podpory a vedenia
počas celého procesu vyjednávania. Musí byť schopný identifikovať základné
problémy, jasne komunikovať a podporovať pozitívne a kolaboratívne prostredie. Ako
mediátor musí mať dobrý prehľad a skúsenosti s procesom mediácie, aby mohol
mediovaným poskytnúť efektívne vedenie.
Supervízor v oblasti mediácie môže byť súčasťou mediačného procesu a pomáhať
hlavne začínajúcim mediátorom v praxi. Avšak supervízia je potrebná aj pre
skúseného mediátora.
Výhody mediačného dohľadu
Supervízia poskytuje množstvo výhod tak pre mediátora,
ako aj pre strany zapojené do procesu mediácie. Supervízor pre mediátora
zaisťuje, že neustále rozvíja svoje zručnosti a techniky na poskytovanie
lepších služieb. Supervízor pomáha mediátorom udržiavať profesionálne
štandardy, spracovať ťažšie témy, získať nadhľad a nájsť nové inovatívne
riešenia. Podporuje ho pri získavaní spätnej väzby za ich prácu, zabraňuje
syndrómu vyhorenia a zníženiu kvality poskytovanej služby. Medzi
výhody pre mediované strany patrí istota, že dostanú kvalitné služby od
kompetentného mediátora.
Osvojenie si zručností potrebných pre efektívnu supervíziu
Aby bol supervízor pri supervízii v mediácii
efektívny, potrebuje mať určité
zručnosti, vzdelanie, ktoré mu umožní
efektívne viesť supervíziu. Zároveň je ideálne, ak supervízor v mediácii
je aj mediátorom a má v mediácii prax.
Tu sú niektoré zručnosti, ktoré potrebuje
supervízor:
Komunikačné zručnosti
Komunikácia je kľúčovým aspektom v supervízii
ale aj v mediácii. Supervízor musí efektívne komunikovať, pozorne
počúvať, viesť správne rozhovor v supervízii, tak aby mediátor dokázal si
vytvoriť nadhľad nad vlastnou činnosťou. Supervízor za istých okolnosti by mal
byť schopný vyjadriť svoju spätnú väzbu
konštruktívnym a pozitívnym spôsobom, aby podporil mediátora, uvedomiť si svoje silné a aj slabé
stránky a tak zlepšiť jeho výkon.
Techniky riešenia konfliktov
V prípade prítomného
supervízora počas mediácie je nutné, aby supervízor mal skúsenosti s technikami
riešenia konfliktov, aby podporil konštruktívnejšie rozhovory medzi mediátorom
a zúčastnenými stranami. Supervízor spolupracuje s mediátorom, aby identifikovali základné
problémy a pomohol im vytvoriť stratégie na ich efektívne riešenie.
Ako prebieha supervízia v mediácii
Supervíziu ako sme spomenuli vyššie v blogu je možné uskutočniť tak,
že je supervízor prizvaný priamo k mediácii. Keďže ide o veľmi citlivú
oblasť a mediácii asi vyžaduje diskrétnosť, s týmto je potrebné, aby
súhlasili aj mediované strany. Je možné
supervíziu robiť po mediácii zo záznamu. Záznam môže byť vykonaný na videu,
alebo audio záznam. Rovnako je potrebné aby mediované strany boli o tomto informované
a súhlasili s nahrávkou. V prípade,
že neexistuje ani video a ani audio záznam je možné vykonávať supervíziu
aj z kazuistiky , prípadovej štúdie spísanej mediátorom, so zachovaním mlčanlivosti
o osobných údajoch mediovaných strán.
Prekonávanie spoločných výziev v oblasti supervízie
Supervízia je základným aspektom
zabezpečenia vysokokvalitných mediačných služieb. Prichádza však s
vlastným súborom výziev, ktoré je potrebné riešiť, aby sa zabezpečila účinná podpora.
Niektoré bežné výzvy zahŕňajú:
Zaobchádzanie s ťažkými témami v mediácii
Mediácia nie je vždy jednoduchá,
pretože niektoré mediácie sú náročné na zvládnutie mediovanej strany, alebo pre
mediátora je téma s ktorou prichádzajú
ťažká. Mediátor musí byť trpezlivý a prispôsobiť
tempo a spôsob riešenia konfliktu priamo mediovaným na mieru, primerane k ich
potrebám a možnostiam. Tu je supervízia veľmi potrebná, aby nedochádzalo k prílišnému
vyčerpaniu mediátora. Aby si zachoval zdravý nadhľad nad mediáciou a mal dostatok
vlastných zdrojov byť objektívny a nestranný.
Riešenie etických otázok
Supervízia sa zaoberá aj etickými
problémami, ktoré môžu vzniknúť v praxi mediátora. To môže zahŕňať
zachovanie dôvernosti, riešenie konfliktov záujmov a zabezpečenie toho, aby
mediátor počas procesu mediácie dodržiaval etické usmernenia. Supervízor je kvalifikovaná osoba, rovnako ako aj
mediátor a obidve tieto profesie musia dodržiavať etické princípy.
Nevyhnutnosť supervízie v mediácii
Supervízia je nevyhnutná na
zabezpečenie poskytovania kvalitných služieb klientom. Mediácia si vyžaduje
od mediátorov vynikajúce komunikačné
schopnosti, techniky riešenia konfliktov a schopnosť prispôsobiť sa meniacim sa
situáciám. Riešenie prekážok v mediácii je nevyhnutné a supervízor musí byť pripravený
podporiť mediátora pri vyvinutí
inovatívnych stratégii na riešenie rôznych výziev. Je potrebné klásť dôraz
na neustály rozvoj a vzdelávanie v oblasti mediácie aj pomocou supervízie, pri riešení tém z vlastnej
praxe. Supervízia podporuje, aby sa zabezpečilo udržanie kvality mediačných služieb na vysokej úrovni. A napokon, supervízor musí byť etický a musí vždy pracovať na udržaní najvyšších štandardov profesionálneho správania vo
svojej praxi a zabezpečiť, aby aj mediátor bol rovnako profesionálny.